Historisch Nieuwsblad in een eigentijds jasje

Twin Media werd in september uitgenodigd om mee te doen aan een pitch voor een restyling van Historisch Nieuwsblad. ‘’Historisch Nieuwsblad is toe aan een opfrisbeurt,” stond in het pitchdocument. “Er moet een lay-out komen die goed aansluit op het DNA van het blad, urgentie uitstraalt en zorgt voor een versterking van de huidige lezersgroep. Tegelijkertijd moet de vernieuwde vormgeving ook nieuwe lezers aantrekken.”

Met deze opdracht voor ogen ging het Twin Media team aan de slag met de re-styling van HN. En ja, de pitch werd gewonnen. Erg leuk!

Voor we aan de realisatie begonnen verdiepte ons team zich eerst nog eens in het karakter van HN. Dit deden we om een goede blik te krijgen op de ziel van het blad om deze vervolgens zo goed mogelijk tot leven te laten komen in de nieuwe lay-out. Historisch Nieuwsblad laat als enige geschiedenis tijdschrift in Nederland in elk nummer zien dat wil je het heden begrijpen je moet verdiepen in het verleden. Dat willen we op elke pagina zichtbaar maken in de nieuwe vormgeving.

Stijlelementen zoals de typografie en kleurgebruik zijn zorgvuldig bijgesteld, we zochten naar een goede balans tussen beeld en tekst. Ook het logo heeft een frisse update gekregen. Het design is wat minimalistischer geworden wat goed past bij deze tijd. Hierdoor leest HN in onze optiek nu nog lekkerder weg en ademt het blad rust uit wat zorgt voor een prettige leeservaring. Volgens de lezers en de redactie mag het resultaat er zijn: “Een stijlvolle, overzichtelijke look ‘n feel.’’
Voor de restyling van HN tekende Twin Media art-director Frank de Both en ontwerpster Vicky Trouerbach.

 

Over Historisch Nieuwsblad
Kennis uit het verleden is onmisbaar om het heden te begrijpen. Uit die rotsvaste overtuiging ontstond 30 jaar geleden het Historisch Nieuwsblad. HN verbindt de feiten uit het verleden zeer nadrukkelijk aan de de gebeurtenissen die nu het nieuws domineren.

www.historischnieuwsblad.nl